Listopad 25

POWSTANIE POJĘĆ

W ten sposób doszło do pow­stania pojęć o określonych ilościach (element oznaczany), które oznaczo­ne danym symbolem dźwiękowym czy graficznym (element oznaczają­cy), odpowiadały liczbie. Pojęcia te występowały jednakże zwykle wraz z konkretnym odniesieniem przedmiotowym. Stąd też proces pierwot­nego liczenia polegał na tym, iż liczbowe znaczenie jako jego rezultaty były łączone z nazwami liczonych przedmiotów (np. „sążni drewna sześć”, „wołów para”, „sznurów korali pięć” itp.). Natomiast badańia nad rozwojem kategorii liczby gramatycznej są interesujące — w tym kontekście — ze względu na wagę pojawienia się „momentu” rozróżniania „jedyności” i „wielości” i — co za tym idzie — tworzenia wyrażeń językowych oznaczających nieokreślone mia­ry różnych wielkości (np. samo pojęcie „liczby mnogiej”). Odnośnie do genezy kategorii liczby gramatycznej stawia się co najmniej kilka hipo­tez, z których dwie omówię.



Opublikowano 25 listopada 2015 przez adminw kategorii Cechy i zdarzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *