Listopad 25

POCZĄTKOWY ETAP

Otóż Panfilów uważa , iż początkowym eta­pem procesu poznawania i oznaczania ilości w dyskretny sposób jest możliwość wyrażenia znaczeń „jeden” i „więcej niż jeden’ („prawie dużo”). Analizy etymologiczne wskazują na to, że ilościowe znaczenie liczby „dwa” w wielu językach powstało właśnie jako rezultat prze­kształcenia pierwotnego znaczenia „więcej niż jeden” („prawie wiele’). Stąd powiada się, że tworzenie liczby gramatycznej przebiegało na pod­stawie wykształcenia opozycji form o znaczeniu „jedyności-mnogości” (a nie „jedyności-podwójnośo”). Badania V. D. Hymesa świadczą o tym, że znaczenia liczb już powyżej 5 schodzą się ze znaczeniem „dużo oraz o tym, że liczby te są tworzone na podstawie znaczeń liczb od 1 do 5 przez kombinację z liczbami z tej klasy (np. 7 powstaje przez włą­czenie do 5 — 2, do 4 — 3 lub do 3 — 4). Gramatyczna kategoria liczby pojawia się zatem wówczas, gdy w świadomości społeczeństwa czy gru­py istnieją już pojęcia liczby przynajmniej w granicach pierwszej dzie­siątki.



Opublikowano 25 listopada 2015 przez adminw kategorii Cechy i zdarzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *